I det första av våra mäss-relaterade blogginlägg förra månaden, delade Puckator’s Sales Director Matt Shaw sina tankar om varför mässor fortfarande är en viktig del i kalendern – och gav experttips om hur man vinner mest från dessa event i dagens handelsklimat.
Denna månad bad vi vår Exhibition organiser Sofia Lindell gräva lite djupare i detta ämnde. Att ställa ut på en mässa, speciellt om det är första gången, kan vara en stor investering och kan kännas som en risk. Här förklarar hon hur hon och Puckator jobbar med att välja vilken mässa vi ska ställa ut på.
Puckator ställer nu ut på fler mässor än någonsin – det är fortfarande en så viktig del i vår branch. Vi lägger nog till ett nytt event till vår kalender varje år eller så, då vi försöker utforska och fånga nya marknader. Vi har tappat några på vägen, och nu ställer vi ut på 20+ mässor varje år. Vi ställer alltid ut på mässor för presentartiklar då detta är var vår huvudsakliga verksamhet ligger, men de senaste åren har vi expanderat ut till andra områden. Vi har gjort skönhetsmässor i Bologna (som visas nedan) och Las Vegas, en husdjursmässa i Madrid, och i år ställer vi för första gången ut på en pyssel och kontoresmaterialsmässa och leksaksmässa i Tyskland. Då vi nu har produkter som passar i nya områden för oss var det logiskt att visa upp oss för en ny publik.
Researching och planering i förväg är absolute det viktigaste alla företag kan göra innan en ny mässa väljs ut. En av de första sakerna jag gör är att prate med våra kunder om vilka mässor de besöker – de kanske rekommenderar en som vi inte ställer ut på än.
Nästa sak att göra är att tänka på vilken marknad vi vill nå. Om vi vill utveckla vår närvaro i ett nytt område samlar jag först lite statistik. Jag ber organisatörerna om information om besökare- och utställareantal, från vilket land eller branch majoriteten av utställare och besökare kommer från. Jag är möjligtvis lite försiktig om alla utställare och besökare kommer från ett och samma land – då detta kan betyda att besökarna använder mässan för att träffa sina vanliga leverantörer istället för att kolla in nya.
Att själv besöka mässan i förväg är nog det bästa du kan göra, om det är möjligt! Det hjälper oss förstå om Puckator passar in, om besökarna kommer från de sektorer vi vill locka till oss, samt observera vad andra utställare gör. När vi gjort det sitter vi ner och utvärderar, och om besökarantalet är bra, brukar vi normalt ge det en chans det kommande året.
Var inte rädd att ta en risk – men se till att hantera risken
Att ställa ut på en skönhetsmässa i Las Vegas var helt nytt för oss, både när det gäller land och industrisektor. Det är inte billigt att transportera en monter och utställning utomlands, men det var en investering vi var beredda att ta. VI gjorde mycket research i förväg och valde att göra det enkelt – att ta en för oss väldigt liten monter (12 m2) och bara våra viktigaste produkter. Det var en kalkulerad risk som lönade sig då vi vill expandera till USA.
Liten kan också vara vacker
Som en leverantör av presentartiklar har vi mässor vi känner att vi måste ställa ut på, som Birmimgham NEC Spring & Autumn Fair, Maison & Objet i Paris, Ambiente i Frankfurt och Intergift i Madrid. Vi ställer dock också ut på mindre mässor, och vi gör också mer intima showroom-event i olika städer, där vi bjuder in kunder och potentiella kunder från den platsen. Vi har märkt att med riktigt noggran inriktning och targeting kan ett litet boutique-event ge lika bra resultat för oss som de större mässorna.