Planeringen för vårmässorna 2020 är i full gång – de första mässorna på kalendern börjar tidigt i Januari. Men osm en grossist eller leverantör, hur väljer du vilken mässa du ska besöka?
Denna vecka kommer bloggen från Puckators sales director Matt Shaw. Efter att ha gjort sin första mässa 1990, har Matt “been there and done that”; han har sett mässorna utvecklats, och han har riktigt bra råd när det kommer till att få ut det mesta från dem i dagens handelsklimat.
För att vara ärlig – många butiker som tidigare varit verksamma med fysiska butiker har nu flyttat online, så mässor har sakta men säkert blivit mindre med färre besökare. Dagarna där man tog jättestora ordrar på mässan är är borta – du måste vara förberedd att göra mycket mer jobb efteråt med återkopplingar. De stora butikerna och företagen kommer dock fortfarande, inklusive dem som är mestadels online. De vill se produkterna och ha möjligheten att förhandla priset.
Istället för att spendera för mycket tid och resurser på att besöka alla mässor du fysiskt kan besöka, kan det vara värt att välja ut ett par istället. Välj dem som passar ditt varumärke och produktbas bäst. Kolla vilka andra utställare är där och vilka som besöker – organisatörer kan förse dig med statistik från tidigare år. Vi har varit i en position ett par ganger där vi åkt på en mässa och sedan frågat oss själva vad vi gjorde där. Så, när du har en lista, välj ut en av dem du vill besöka och kolla in katalogen. Det ger dig en chans att se vad andra utställare gör och se hur stort tryck det är.
Ha ett syfte
Eftersom besökarantalen är lägre, är det bra att verkligen fokusera på syftet och varför du är där och få ut det mesta av besöket. Är du i förstahand där för att stärka relationerna med dina existerande kunder, hitta nya eller släppa en ny produkt? När vi är på en mässa som vi varit på tidigare, runt 80% av besökarna vi träffar är redan våra kunder, och speciellt om det är en mässa med mycket att göra som till exempel Birmimgham NEC, kontaktar vi dem i förväg för att bestämma en tid för ett möte. Vi kontaktar också några utvalda kunder innan mässan med erbjudanden för biljetter och resor till mässan.
Gör ett intryck
Du måste stå ut från de andra och se bra ut. Vi investerar mycket tid på innovativ monterdesign och andra idéer för vårat reklammaterial. Arcade-spel för att visa upp våran Game Over-kollektion har varit en stor succé.
Om du besöker en mässa för första gången, håll det litet och enkelt – du kan göra ett store intryck med något slående på en liten yta och genom att rikta in dig på din publik, än att kämpa för att fylla en stor yta.
Tänk i sidled
Att våga satsa på en ny genre gar fungerat bra för oss. Vi kommer från en present-bakgrund men har nu många kollektioner med skönhetsaccessoarer. Vi har börjat besöka skönhetsmässor, och vi drar till oss uppmärksamhet för våra originella designer vilket gör oss lite annorlunda på dessa mässor.
Det handlar itne bara om dagsförsäljningen
När du går igenom en mässa, var inte alltför olycklig om den första avkastningen verkar dålig. Att få leads, skapa nya kontakter och den potentiella försäljningen som detta kan resultera i är nu lika viktigt. Vi har också rekryterat några av våra bästa säljare efter att ha träffat dem på en mässa!
En annan aspect av mässorna är att de erbjuder våra inköpare och designers en chans att titta på konkurrenter och få en överblick över de kommande trenderna som återspeglas i de fysiska produkterna.
Har du några frågor till Matt eller Puckator’s mäss-team, eller har du någon av dina egna mässupplevelser att dela? Hör av dig genom kommentarsfältet nedan!
Maison and Objet Monter Höst 2019