Black Friday har verkligen etablerat sig som ett konsumentfenomen olikt alla andra. Försäljningen i Storbritannien nådde £1.2 miljarder 2018, och hela perioden i år från den 29 November till årets Cyber Monday den 2 December kan till och med komma att gå om mellandagsrean.
Black Friday omfattar nu alla olika delar inom handeln och det finns belöningar för både kunder och leverantörer. De flesta handlar online vilket gör att webbshoppar och butiker med en hemsida på nätet verkligen kan dra nytta av Black Friday, genom att erbjuda kunder, både nya och befintliga, riktigt bra erbjudanden på önskvärda produkter.
Vi på Puckator är redo att hjälpa till med förberedelserna inför Black Friday: Vi vill ge de bästa erbjudanden till våra kunder så att de i sin tur kan ge det till deras. Kolla in våran pågående rea med 20% rabatt på Jul sortimentet fram till den 30 November.
För att hjälpa er att få ut det mesta av det kommande evenemanget så har vi förlängt erbjudandet om fri leverans fram till den 30 November. Våran kundtjänst finns även här för att lugnt hjälpa dig genom denna stressigna tidpunkt på året.
Så hur kan du, som butiksägare/affärsinnehavare, se till att förbereda på bästa sätt inför Black Friday? Det finns mycket saker att komma ihåg men vi har samlat ihop några av de viktigaste:
Lär dig från förra året: Vilka produkter sålde bäst och när sålde du som mest? Vilka är de nuvarande trenderna? Frågorna är desamma för både stora och små affärer.
Testa kapaciteten och hastigheten för din hemsida för att förbereda för det högsta trycket genom att använda ett testverktyg. Din fysiska kapacitet måste också vara förberedd – har du ett par extra händer för att kunna fullborda alla ordrar effektivt och i tid?
Majoriteten av onlineförsäljningen kommer att ske via mobiler – är din hemsida anpassad för det?
Erbjud några olika betalningsmetoder för att göra det så smidigt som möjligt för kunden – och se till att det är säkert.
Börja med din marknadsföring tidigt och uppdatera den ofta: med mindre än tre veckor kvar ska redan nyhetsbreven, emailen och social media-notiserna vara igång. Locka med dina bästa erbjudanden, tänk på hur du skulle kunna sätta ihop vissa produkter för att maximera försäljningen och överväg att ha en tickande klocka eller lager-nedräkning på hemsidan eller på sociala medier.
Om du har några frågor på vad du kan göra för att få ut det mesta från Black Friday, lämna en kommentar nedan så hjälper någon från Puckators team dig. Håll också ögonen öppna för våra erbjudanden som kommer snart!