Leveranskedjan – är den fortfarande ett problem?

Leveranskedjan – är den fortfarande ett problem?

Det korta svaret är ja, de globala problemen med leveranskedjan som vi alla har upplevt under de senaste åren orsakar fortfarande störningar och fortsätter att utgöra en utmaning för den globala ekonomin. Vi känner alla av effekterna av störningarna i de globala leveranskedjorna i form av förseningar i leveranser till Storbritannien, brist på vissa varor och ökade levnadskostnader.

Varför upplever vi fortfarande dessa förseningar?

Det finns många faktorer som bidrar till detta, bland annat bearbetnings- och distributionsförseningar i Kina, bränslekostnader, förseningar i sjöfarten och Brexit, men varför uppstår dessa förseningar fortfarande efter mer än ett år?

  • Covid – I Kina finns det fortfarande strikta regler som gör att hela städer, fabriker och hamnar kan stängas ner i flera veckor. Shanghai var nyligen i lockdown i två månader på grund av en ökning av antalet fall, och i Ningbo var invånarna tvungna att testa sig regelbundet bara för att få lämna sina lägenheter. Dessa exempel visar hur stränga reglerna fortfarande är i Kina.
  • Brist på arbetskraft – Vårt sätt att arbeta har förändrats under de senaste två åren och i de länder som är de största producenterna av tillverkade varor, t.ex. Kina och Indien, har arbetskraftens dynamik förändrats, med en yngre befolkning som flyttar till högre kvalificerade arbeten istället för till tillverkningsindustrin.
  • Klimatförändringar – Regeringar runt om i världen, inklusive Kina, går framåt med välbehövliga förändringar för att minska koldioxidutsläppen. Detta kan leda till att mindre effektiva fabriker och tillverkningsprocesser måste minska produktionen för att hålla sig inom de nya reglerna.
  • Transportcontainrar – I korthet innebär de problem som orsakats av den globala minskningen av varutransporter under pandemin att containrar nu är på fel plats eller att det råder brist på dem på grund av en minskad tillverkning under de senaste åren. Det kommer fortfarande att ta tid att få saker och ting tillbaka till rätt plats.
  • Kriget i Ukraina - Sanktioner mot ryska varor orsakar flaskhalsar i europeiska hamnar eftersom alla containrar från Ryssland måste inspekteras. Detta leder till blockeringar där fartygen får vänta i tre eller fyra veckor på en kajplats, vilket leder till ytterligare brist på fartyg och containrar som tas bort från det globala containersystemet.
  • Efterfrågan – Den, efter covid, kraftigt ökande efterfrågan på varor, särskilt i USA, skapar en efterfrågan på containrar som är högre än normalt, vilket minskar tillgängligheten (även om ökningen av levnadskostnaderna snart kan börja återställa balansen här).

 

Vad betyder detta för framtiden?

Trots att vi förväntade oss att problemen med leveranskedjan skulle minska snabbt till våren 2022 fortsätter förseningarna, trots vissa förbättringar. Det kommer troligen att dröja flera månader innan vi börjar se betydande förbättringar.

Det finns dock faktorer som stigande inflation, ökande levnadskostnader och en allmän avmattning i den globala ekonomin som kommer att ge leveranskedjan lite andrum för att återhämta sig snabbare.

Hur påverkar detta Puckator?

För Puckator, liksom för de flesta andra importörer, har problemen med leveranskedjan under de senaste åren allvarligt påverkat våra lagernivåer. Trots detta har vi anpassat oss och samarbetat med vårat etablerade nätverk av tillverkare, leverantörer och speditörer för att skapa en hållbar plan som har lett till att lagernivåerna gradvis har ökat under första halvåret och kommer att fortsätta att öka under resten av 2022.

Även om våra lagernivåer ännu inte är helt i balans, med fortsatta förseningar när det gäller produkter som kommer till Storbritannien och Polen, är det en situation som vi är övertygade om kommer att fortsätta att förbättras under de kommande två eller tre månaderna, och lagernivån kommer att återgå till normala nivåer i slutet av sommaren.

Almacén Puckator Polonia Almacén EDC Polonia 

Mark Howard

CEO